czwartek, 3 stycznia 2013

Skrzyżowanie typu "Agrafka"

Obiecuję, że to już ostatni wpis dzisiejszego dnia. Naprawdę :)

Nagranie również z 29 grudnia, tym razem Nowa Huta, Skrzyżowanie Alei Andersa z ul. Dąbrowskiej i ul. Broniewskiego. Pod DH Wanda. Czyli popularna Agrafka. Parafrazując słowa p. Forda, jest to skrzyżowanie na którym możemy pojechać w dowolnym kierunku, pod warunkiem, że najpierw pojedziemy w prawo.

Budowa tego typu skrzyżowania oraz oznakowanie jadąc z kierunku "poprzecznego" wymusza na kierowcy skręt w prawo aby objechać wyspę centralną. Jednak w przeciwieństwie do "rond" na tych skrzyżowaniach nie obowiązuje nakaz ruchu dookoła wyspy centralnej. Dlatego też, jazdę na wprost przez takie skrzyżowanie należy traktować jak trzy osobne manewry, jazdę w prawo, zawracanie, jazdę w prawo. Dlatego, tak ważne jest zajmowanie właściwych pasów ruchu, aby potem nie utknąć w martwym punkcie. No i oczywiście sygnalizacja kierunkowskazami. To wszystko sprawia, że kursanci na samym początku są trochę zdezorientowani. Trochę jak kot którego ktoś przez przypadek zamknął w pralce.

Schemat przejazdu brzmi trochę skomplikowanie, jednak po dwóch trzech przejazdach zaczyna być to jasne i logiczne. Największy błąd kursantów tutaj polega na tym, że chcą za jednym razem objąć swym umysłem cały manewr, co przy ich doświadczeniu powoduje problemy. Dlatego jadąc przez takie skrzyżowanie należy podzielić cały manewr jazdy na wprost na te trzy które wymieniłem wyżej. Wtedy staje się to bardziej przejrzyste. Zwłaszcza jeśli się pamięta które pasy należy zajmować przed kolejnymi manewrami.

I tak, jadąc na wprost należy:
1. Zająć lewy pas i z prawym kierunkowskazem skręcić w prawo zajmując lewy pas
2. Skręcić w lewo w przełączkę z lewym kierunkowskazem, ponieważ będziemy zawracali. Na przełączce wybieramy prawy pas, ponieważ mamy obowiązek jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni.
3. Kończymy manewr zawracania na skrajnie prawym pasie i włączamy kierunkowskaz prawy aby skręcić w prawo.

To o czym należy pamiętać, to:
1. Jeżeli na drodze z której jedziemy skręt możliwy jest tylko z jednego pasa, a na drodze w którą chcemy wjechać pasów jest więcej to w czasie skrętu możemy wybrać dowolny pas ruchu.
2. Jeżeli liczba pasów ruchu jest taka sama w obu przypadkach to jadąc lewym pasem możemy pojechać tylko na lewy pas a jadąc prawym tylko na prawy pas ruchu. Nie jest dozwolona zmiana pasa ruchu w trakcie manewru skręcania.
3. Jeżeli możemy skręcać z dwóch pasów, a na drodze w którą chcemy wjechać pasów są trzy to jadąc z lewego możemy pojechać tylko na lewy pas ruchu, a jadąc z prawego mamy prawo wybrać pas środkowy lub skrajnie prawy.
4. itd zgodnie z logiką.

Jeżeli po jednym manewrze będziemy wykonywali zaraz drugi manewr to skręcając staramy się od razu wybrać pas lewy (o ile zaraz będziemy skręcali w lewo) aby uniknąć niepotrzebnej zmiany pasa ruchu już po skręcie.

Skomplikowane? Nie bardzo. No może trochę. Najważniejsze to nie spieszyć się, zwolnić, rozejrzeć i wiedzieć co się tak właściwie chce zrobić aby wybrać odpowiednie pasy ruchu.

Poniżej lekcja poglądowa, kierujący bądź kierująca srebrnym BMW, zademonstruje jak NIE należy pokonywać agrafek. Zwróćcie również uwagę na brak kierunkowskazów, jest to ostatnio bardzo modny trend tzw. Ecodrivingu, wszak żarówki się zużywają i więcej spala się benzyny.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz