1. Zmiany w definicjach:
czterokołowiec — pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków, z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla, którego masa własna nie przekracza:
a) w przypadku przewozu rzeczy 550 kg,
b) w przypadku przewozu osob 400 kg
czterokołowiec lekki — czterokołowiec, którego masa własna nie przekracza 350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h
Autostrada – drogę dwujezdniową, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi, na której nie dopuszcza się ruchu poprzecznego, przeznaczoną tylko do ruchu pojazdów samochodowych z wyłączeniem czterokołowca, które na równej, poziomej jezdni mogą rozwinąć prędkość co najmniej 40 km/h, w tym również w razie ciągnięcia przyczep
Droga ekspresowa – drogę dwu- lub jednojezdniową, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi, na której skrzyżowania występują wyjątkowo, przeznaczoną tylko do ruchu pojazdów samochodowych z wyłączeniem czterokołowca
Kierowca - osobę uprawnioną do kierowania pojazdem silnikowym lub motorowerem.
czterokołowiec — pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków, z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla, którego masa własna nie przekracza:
a) w przypadku przewozu rzeczy 550 kg,
b) w przypadku przewozu osob 400 kg
czterokołowiec lekki — czterokołowiec, którego masa własna nie przekracza 350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h
Autostrada – drogę dwujezdniową, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi, na której nie dopuszcza się ruchu poprzecznego, przeznaczoną tylko do ruchu pojazdów samochodowych z wyłączeniem czterokołowca, które na równej, poziomej jezdni mogą rozwinąć prędkość co najmniej 40 km/h, w tym również w razie ciągnięcia przyczep
Droga ekspresowa – drogę dwu- lub jednojezdniową, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi, na której skrzyżowania występują wyjątkowo, przeznaczoną tylko do ruchu pojazdów samochodowych z wyłączeniem czterokołowca
Kierowca - osobę uprawnioną do kierowania pojazdem silnikowym lub motorowerem.
Nareszcie na wszelkiego rodzaju skutery trzeba będzie mieć prawko, a ich kierowcy będą łapać punkty karne. Skończy się Sajgon.
Motocykl - pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy; określenie to obejmuje również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół
Motorower - pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h
2. Ustawa o kierujących pojazdami wprowadza nowe kategorie praw jazdy oraz definiuje kto czym może jeździć.
Kat. AM, od 14 lat, pozwala kierować:
a) motorowerem,
b) czterokołowcem lekkim
Kat. A1, od 16 lat, pozwala kierować:
a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM
Kat. A2, od 18 lat, pozwala kierować:
a) motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwu krotność mocy tego motocykla,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM
Motorower - pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h
2. Ustawa o kierujących pojazdami wprowadza nowe kategorie praw jazdy oraz definiuje kto czym może jeździć.
Kat. AM, od 14 lat, pozwala kierować:
a) motorowerem,
b) czterokołowcem lekkim
Kat. A1, od 16 lat, pozwala kierować:
a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM
Kat. A2, od 18 lat, pozwala kierować:
a) motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwu krotność mocy tego motocykla,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM
Wszystkie osoby które nie łapią się ze względu na wiek na nowy egzamin na kat. A, a mają zdany egzamin teoretyczny, z automatu mają zaliczony egzamin na kategorię A2
Kat. A, od 24 lat, pozwala kierować:
a) motocyklem,
b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
a) motocyklem,
b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
Kategorię A będzie można wyjątkowo zrobić mając lat 20, pod warunkiem, że wcześniej przez 2 lata posiadało się kategorię A2
Kat. B1, od 16 lat, pozwala kierować:
a) czterokołowcem,
b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM
a) czterokołowcem,
b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM
Kat. B, od 18 lat, pozwala kierować:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,
b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,
c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4 250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,
d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM
Tutaj pojawiła się dziwna rzecz, która uważana jest za pomyłkę. Do tej pory było tak, że mając B można było jechać samochodem 3,5 T + przyczepa lekka 0,75 T = zestaw miał 4,25 T. Natomiast jeśli chciało się ciągnąć przyczepę cięższą to samochód musiał być odpowiednio lżejszy żeby cały zestaw nie przekroczył 3,5 T
3. Terminy ważności praw jazdy
Od wczoraj wszystkie prawa jazdy są prawkami terminowymi. Ale uwaga chodzi tutaj tylko i wyłącznie o ważność dokumentu a nie uprawnień. Nawet te stare które macie obecnie będą podlegać systematycznej wymianie wg harmonogramu jak było kiedyś z dowodami osobistymi. Niestety prawa jazdy będą, jak na razie wymieniane na koszt petenta. Pewnie zrobi się niedługo szum o to, ale widać że w tym momencie idzie tylko o wyrwanie kasy.
1) AM, A1, A2, A, B1, B, B+E lub T wydaje się na okres 15 lat
I tutaj jest największa bzdura. Ponieważ ustawodawca mógł się już naprawdę pokusić o jakieś obowiązkowe badania lub szkolenia ze zmian w przepisach. Niestety chodzi tylko o wyrwanie kasy i aktualizację zdjęcia
2) C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D lub D+E wydaje się na okres 5 lat
Tutaj aby przedłużyć ważność dokumentu obowiązkowe będzie doniesienie aktualnych badań lekarskich i psychologicznych
4. Koszt egzaminu
Dodatkowa kasa z egzaminu teoretycznego idzie na haracz dla firmy która stworzyła system komputerowy. Na chwilę obecną (może się zmieni) osoby które zapisały się na egzamin łączony i obleją część teoretyczną tracą całą kasę za egzamin praktyczny (do tej pory traciło się połowę)
5. Egzamin teoretyczny
Nowy egzamin składa się z 32 pytań.
20 pytań z wiedzy podstawowej:
a) 10 za 3pkt o wysokim znaczeniu dla Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
b) 6 za 2 pkt o średnim znaczeniu dla BRD
c) 4 za 1 pkt o niskim znaczeniu dla BRD i porządku ruchu drogowego
Odpowiedzi tak/nie, 20 sekund na przeczytanie pytania i 15 sekund na odpowiedź
oraz
12 pytań z wiedzy specjalistycznej:
a) 6 za 3pkt o…
b) 4 za 2 pkt o…
c) 2 za 1 pkt o…
Prawidłowa odpowiedź jedna z trzech możliwych, 50 sekund na odpowiedź
Aby wynik był pozytywny to trzeba zdobyć minimum 68 pkt
Tutaj największa zmiana. W zależności od ośrodka egzaminowania istnieją dwie bazy pytań. Jedną przygotował ITS drugą PWPW. Obie bazy mają się składać z ok 3000 pytań i są to bazy tajne, więc znając życie wcześniej czy później gdzieś wypłyną. Natomiast sam egzamin moim zdaniem jest o wiele prostszy niż obecny. Co prawda nie można się cofać do pytań wcześniejszych jeśli już przeszło się do następnego ale pytania są bardziej intuicyjne i nie wymagają doktoratu z filozofii i zastanawiania się co autor miał na myśli jak do tej pory. Pytania są takie same jakie zadaje sobie każdy kierowca jadąc motocyklem czy samochodem po ulicy. W ruchu drogowym też trzeba szybko podejmować decyzje i nie można wrócić do poprzedniej sytuacji. Będzie możliwość poprawiania odpowiedzi jedynie w ramach jednego pytania na którym się aktualnie znajduje kursant i tylko w ramach dostępnego czasu na to pytanie. Przykładowe testy dostępne są na Onecie.6. Egzamin praktyczny
Kat. AM, A1, A2, A
Osoba przystępująca do egzaminu musi zapewnić sobie sama:
A) wiązane obuwie na płaskiej podeszwie
B) spodnie z długimi nogawkami
C) kurtkę z długimi rękawami zapinaną na suwak, guziki lub zatrzaski
D) rękawice zakrywających całe dłonie
Osoba nie posiadająca ww. rzeczy nie zostanie dopuszczona do egzaminu
Najwięcej emocji budzi podpunkt dotyczący obuwia. Obawiano się że nie zostaną dopuszczone do egzaminu osoby w butach motocyklowych. Nie ma potrzeby panikować. Chodzi jedynie o wyeliminowanie osób przychodzących w klapkach czy sandałach. Buty motocyklowe będą akceptowane
No i największa paranoja, czyli sam przebieg egzaminu. Zmienia się praktycznie wszystko za wyjątkiem ruszania na wzniesieniu. Egzamin będzie wyglądał jak w tym filmie:
Zadanie 1.
Tutaj zmienia się tylko sposób przeprowadzania motocykla. Dozwolone są trzy zmiany kierunku przeprowadzenia motocykla. Nie wolno przejechać za linię. Powodzenia życzę drobnym kobitkom które dostaną do przetransportowania mastodonta. Omówienie świateł i płynów pozostaje bez zmian
Zadanie 2.
Uległa zmianie ósemka. Obecnie to zadanie polega na pięciokrotnym przejechaniu po łukach między pachołkami ale nie ma wymalowanej ósemki. W zamian jest prostokąt w którym trzeba się zmieścić. Odrobinę powiększone zostały wymiary.
Następnie jest slalom wolny. Dwa przejazdy pomiędzy pięcioma bramkami przesuniętymi względem siebie.
Zadanie 3.
I tutaj zaczyna się cyrk. Slalom szybki. Dwa przejazdy między pachołkami, ze średnią prędkością każdego przejazdu min 30 km/h, na drugim lub trzecim biegu. Prędkość mierzona w dwóch miejscach.
Zadanie 4.
Omijanie przeszkody. Dwa przejazdy. Prędkość mierzona w dwóch miejscach nie może być niższa niż 50 km/h. UWAGA Prędkość a nie średnia prędkości.
Przejazd raz z lewej i raz z prawej strony, przy czym kierunek przejazdu będzie wyświetlany w ostatniej chwili przed przeszkodą.
Wyjazd na miasto.
Zostały zlikwidowane trasy egzaminacyjne!!! Egzamin odbywa się na takich samych zasadach jak do tej pory na kat B!!!
I dlaczego uważam że to paranoja? Sam egzamin ciekawy, faktycznie sprawdzający czy ktoś potrafi jeździć. Niestety problem polega na tym że nie zmienił się system szkolenia. Nadal obowiązuje 20 godzin!!! i w tych godzinach trzeba opanować plac i miasto. Życzę powodzenia. Zdawalność drastycznie spadnie, ceny kursów drastycznie pójdą w górę a ilość rannych i poszkodowanych drastycznie wzrośnie. No i dlaczego na kat B. nie sprawdza się czy ktoś potrafi ominąć przeszkodę?
Kat. B
Zmienia się tylko wysokość słupków na placu, mają wzrosnąć o 50 cm, oraz fakt że jeżeli ktoś obleje na placu nie ma już możliwości wyjechania na miasto żeby się sprawdzić jak to było do tej pory.
Pozostałe kategorie
Zrównano kryteria do kat B, czyli od teraz potrącenie słupka lub przejechanie za linię powoduje koniec egzaminu. Dla kategorii +E, zmienia się tyle że jeżeli ktoś nie potrafi sprzęgnąć zestawu to kończy automatycznie egzamin bez możliwości pojeżdżenia po placu.
7. Inne absurdy egzaminacyjne
Od wczoraj poniższe błędy NIE kończą już egzaminu a są jedynie błędem:
- znak zakaz ruchu
- powierzchnia wyłączona z ruchu
- znaki zakazu wjazdu za wyjątkiem znaku B-2
Czyli wjeżdżając np w krakowską strefę A egzaminowany będzie miał jeden błąd, co najwyżej zapłaci mandat ale pojedzie dalej. Ta sama sytuacja jadąc zestawem 15T, wjazd na mostek 2T i jest to jeden błądZa to kończy egzamin nie zastosowanie się do znaków wskazujących dozwolone kierunki jazdy z pasa ruchu, czyli tradycyjne strzałki na pasach.
Na chwilę obecną krakowski MORD nie wie gdzie będą przeprowadzane egzaminy na kat. A. Co więcej żaden OSK w Krakowie nie dysponuje placem odpowiednio dużym aby bezpiecznie szkolić na kat A.
Z dniem 19 stycznia, nie weszły wszystkie zmiany związane z Centralną Ewidencją Kierowców, czyli zielone listki, utrata prawka za dwa wykroczenia, itd.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz